Jounin kotisivut

Ihmiset toivovat voivansa asettua. Vain niin kauan kuin he eivät ole asettuneet, heillä on toivoa.

Halti

Jatkoin Karhunkierrokselta liftillä Rovaniemelle ja sieltä Pellon kautta Kilpisjärvelle josta lähdimme serkkupoikani Juho Knuutin kanssa valloittamaan Haltia.

Lähtö tapahtui Kilpisjärven matkailukeskuksesta klo 14.50. Saarijärvi oli ensimmäinen yöpyminen, päivämatkaksi tuli noin 12km. Seuraavana päivänä kuljimme pitsisjärven autiotuvan maastoon jossa nukuimme teltassa siinä matkalla oli vaikuttava näky mm. Pitsusköngäs, suuri vesiputous.

Tiistaina 23.7 saavutimme Haltin huipun klo 14.10. Olin 71313 kävijä. Laskeuduimme takaisin Pitsusjärven maastoon illaksi…

Keskiviikkona kuljimme meekonjärven tuvalle ja koko päivän tuli vettä kuin esterin perhetutun silmäkulmasta! Kävin saivaaran huipulla missä on muistolaatta Urho Kaleva Kekkosesta.

Torstaina jatkoimme Kuonjarjohkan autiotuvalle. Juholle nousi matkan aika kova kuume ja taisipa hän loukata jalkansakin. Lepoa lepoa! Kävin Juhon toipuessa valloittamassa Siktakurran, joka on aivan Kuonjarjohkan vieressä (1143.5m) Juho tunsi kuntonsa kohentuneen ja jatkoimme seuraavana päivänä Saarijärven tuvalle ja pienen tuumailun ja levon jälkeen lähdimme vielä yötä myöten autolle päin. Autolle tulimme klo 01.15. Kuljimme koko matkan hyvin merkattua reittiä pitkin.

Halti/Kaamosvaellus

Kävin Jouluna 2002 kaamosvaelluksella yksin kasivarressa tavoitteenani Saavuttaa jälleen Halti. Löysin kuin ihmeen kaupalla saarijärven autiotuvalle, missä olin yön ja yritin seuraavana päivänä Haltin suuntaan, mutta ei saanut mitään suuntaa mistään , kun lunta tuli niin sakeasti ja omat jäljet peittyivät heti metrin päässä takana. Mielessä syntyi päätös, että gps on saatava… Käännyin takaisin ja löysin jälleen kuin ihmeen kaupalla tuvan, jossa olin yötä. Seuraavana päivänä lähdin suunnistamaan autolle ja sieltä jatkoin kolmen valtakunnan raja tolpalle jossa yötä. Sitten takaisin Kilpisjärven maastoon ja Saanan takana olevalle mökille yöksi. Seuraavana päivänä autolle ja kotiin… Kokemuksena jälleen mieleenpainuva ja ennekaikkea opettavainen reissu.

Halti talvivaellus

9.3 2003 lähdin yksin jälleen Kohti Kilpisjärveä ja Haltia.

Klo 14.15 maastoon ja saarijärven tuvalle omia polkuja kompassisuunnalla saavuin klo 18.15

10.3 jatkoin kohti Haltia aamuvarhaisella kuonjarjohkan kautta meekolle ja sieltä vielä pitsukselle jossa klo 16.15

11.3 jätin ahkion tuvan nurkalle ja lähdin repun kanssa kohti huippua, jonka saavutin ollen 72075 kävijä. Huipulla oli valtava tuuli mutta kuinka mukava olikaan lasketella rinnettä alas suksilla…Nappasin ahkion matkaan ja jatkoin meekolle päin jonne saavuin 15.15.

Jatkoin seuraavana päivänä matkaa samaan aikaan auringon kanssa Kutturankurun kautta Terbmisjärvelle. Terbmisjärveltä moottorikelkkauraa seuraillen autolle, mikä yllättäen lähti käyntiin…