Jounin kotisivut

Ihmiset toivovat voivansa asettua. Vain niin kauan kuin he eivät ole asettuneet, heillä on toivoa.

Huippuvuoret 2013 26.3- 18.4

Kävin Kari "vaiska"Vainion arktistenvallustekurssin joka alkoi viikonloppuretkellä Järven jäällä ja huipentui 22 vuorokauden Huippuvuorivaellukseen.Siinä välissä käytiin ammuntaharjoituksissa ja Sarekissa treenaamassa kurssiin liittyen.Teoriaakin oli sopivassa määrin.

Ahkioni painoi 73kg bensoineen kaikkineen kun "parhaimmalla" painoi samalla retkellä 110kg.

Lähtöpainoni oli 81kg ja tullessa 78kg kiinteää lihasmassaa.

Päivärytmimme oli normaalipäivinä sellanen että aamullaklo7 ylös,pussit ulos tuulettumaan,paskalle ja kelin tarkastus.Keittimet pöhisemään,veden höpsäytykset ja aamuvesien keitto,syönti,telttojen purku ja kärki liikkuu klo 9.00.7-11legin päivillä mentiin eli 50min hiihtoa 10min taukoa.Lounas klo 12 tai klo 13 riippuen legien määrästä.(30min) llalla klo 16-18 leiri pystyyn,vesien sulatukset,ruoan teko ja syönti,päiväkirjan täyttö ja itsensä huoltaminen. Jos aikaa jäi niin vierailuja toisten telttoihin.Aikaisin 21.22 nukkumaan.Aamukuuntelu ooli klo 7.30 ja iltakuuntelu klo 20.00.

26.3 Junalla Tikkurilaan josta Teron luo punkkaamaan Vantaalle.Aamuyöllä Kentälle jossa ahkioiden ja muiden kamojen pakkaus sekä punnitukset.Ahkio sai painaa 45kg,ruumakassi 23kg,suksipussi 12kg ja käsimatkatavarat 8kg.Lento Osloon jossa koneen vaihto Tromssaan.Tromssassa piti käydä mutka terminaalin kautta ja takas samaan koneeseen.Longerbyeniin päästiin aikataulussa ja pakkasta -18 sekä rapsakan kostea tuuli (meri kun oli auki).Taksilla huoltohalliin(pressuhalli jossa noin 2astetta lämmintä).Siinä kamojen pakkausta ynnä muuta välppäystä.Siitä sitten majoitukseen joka oli kaivosmiesten vanha asuntola ja kylille viime hetken ruokaostoksia tekemään.Syönti ja vielä viime hetken pakkaukset ennen korvalleen laittoa.Suihkussakin tuli käytyä.

27.3 7.10 ylös ja vielä kamojen välppäystä ja veden keitto termareihin.Ehdittiin jopa hampparilla käydä kylillä.Ahkioiden sekä muiden kamojen pakkaus julmetun kokoiseen rekeen (20ahkiota,n.80kg keskipaino plus sukset ja sauvat) ja armeijan maastokuormurilla(telatraktori) liikkeelle.Keli oli sellanen että näkyvyyttä noin puoli metriä että siinä vaan istuttiin ja odotettiin.Vaiska ajoi kelkalla perässä 3 kaveria kyydissä.Jäätiin molemmat jumiin aina sillon tällön kun upottavaa lunta oli ihan hemmetisti eikää nähny pahmpia mäkiä kiertää.0astetta aamulla ja illaksi -10 astetta.Lunta ja kova tuuli.Ajettiin siis Lonkusta Adventdalenia pitkin Fredheimin rantaan telttailemaan.

28.3 Mulla lähti makuupussi tuulen matkaan.Löytyi onneksi noin kilometrin päästä läheltä avonaista merta.Hiihtoa kovassa tuulessa tempelfjorden yli,Hollantilaisten hylkäämän purjeveneen ohi aina Gerardfjellan tuntumaan 280metrin korkeuteen.7 legin päivä.Lonkussa j nähtiin peuroja ja tuossa meren jäällä hylkeitä.

29.3 Nähtiin Norjan armeijan solttuja retkellä 3kpl ja vaihdettiin muutama sananen.7 legiä ja kunnon nousun jälkeen mahtava lasku gipsdaleniin.Leiri pystyyn Kvitsergen länsipuolelle kanjoniin.Yöllä oli -20 pakkasta.

30.3 -13 pakkasta ja armotonta nousua white outissa.Meikä veti viimesen legin ja hyvin pysyttiin suunnassa.Joka päivä nähty hemmetisti kelkkailijoita.-16 illaksi ja hemmetin kova tuuli.Tässä vaiheessa jo jouduttiin jakamaan varusteita kun osalla painoi ahkiot niin helvetisti että jumahtivat mäkeen.Leiri siis Minkinfjelletin itäpuolella.

31.3 Suoraan pohjoiseen  -19 asteen pakkasessa.Välillä putos -10.Illaksi taas -28 astetta mutta aurinko paistoi koko päivän.Tosin pureva tuuli oli astenmielistä.Vaiska päätti pitää lepopäivän mikä otti päähän kun kelit oli suotuisat mutta ehkä parasta näin.Sai väsyneet levätä.Leiri jossa kaksi yötä oli Ekkoknausanen koillispuolella.

1.4 -31 astetta oli yöllä pakkasta mutta pusseissa sitä ei juuri huomannu kuin hegityksessä ja nenän päässä.Tehtiin lepopäivän kunniaksi julmettu vessakuoppa joka täyttyikin jätöksstä melko tiuhaan.Inventaario ruokapuolella ja silleen.Lepoa vaan.Lähetin kännykällä viestin kotiin.Poltettiin myös roskat.

2.4 -8 aina -22 asteeseen päivän aikana.7legillä Blånuten itäpuolelle leiriin.

3.4 -14 aina -19asteeseen että siedettävää.8legillä hemmetin upottavassa hangessa systertoppanen itäpuolelle yöksi.Käytiin 1200 metrissä päivän aikana.

4.4 -8 asteesta -18 asteeseen.umpihangessa hitaasti eteenpäin.Leiri pystyyn Newtontoppenin eteläpuolelle.Nähtiin mm naalin jäljet.

5.4 herätys -16 asteeseen ja hiton moiseen tuulee.Päätös että Huiputus siirtyy seuraavaan päivään myrskyn takia.Lepopäivä siis letuilla ja hillolla.Soitin satelliittipuhelimella kotiin ja itku siinä tuli kun Jeremias sanoi kirkkaalla äänellä että oletko nähny jääkarhuja.Niin älytön tuulenmyräkkä että huutamalla piti puhua vaikka kaveri oli metrin päässä.

6.4 Hiihdeltiin lähimaastossa ja käytiin 1300 metrin korkeudessa viereisellä mäellä.-22 astetta ja aina vaan tuulee.

7.4 julmettu lumimyräkkä ja tuuli joka selkeni neljännellä legillä pariksi tuntia mutta muuttui illaksi taas huonompaan.Ylitettiin 79 leveyspiiri kolmannella legillä mikä nosti mielialaa.-14 aina -22 asteeseen.Joku telttaporukka nähtiin Newtontoppenin länsipuolella.Leiri pystyyn 8 legin jälkeen Gallerbreenin suulle.

8.4 -32 oli yöllä ja aamullakin -28 astetta.Vittumainen herätä kun sisäteltan katto täynnä jääpuikkoja.Vajaalla kolmella legillä Perriertoppeni perusleiriin.Välissä mielenkiintoinen jyrkkä jäärinne jossa vietimme ahkionlaskuhommssa 3.5h -22 asteen viimassa.Leiri siis Perriertoppenin eteläpuolella.Viieressä hieno kivijoki mm ja pieniä railoja.

9.4 miinus 18- -20 mutta syhmuraista.Huiputus siis siirtyy ja olla möllötetään.Eilisellä jääkiipeilyseinällä kaksi kaveria palellut ti pahoin varpaansa.Siinä jo evakuointia harkittiin mutta loppuun asti tulivat.

10.4 -30 aamulla pakkasta.14 hlö lähti topittamaan klo 10.Vedettiin Pasin kanssa pelastusahkio "suksiparkkiin" Hakuilla,jääraudoilla ja köysistönä rinteeseen kiipeämään.Pasi veti ylös ja minä alas.Eräs kaveri lankesi matkalla rinteessä olevaan railoon mutta vain toinen jalka.Huipulla klo 15 ja saman tien alas.Kolmas kaveri palellutti varpaansa.Illalla enää -18 että shortsit esiin.

11.4 Yöllä oli -28 ja päivällä -10 tuonne -22 asteeseen että melkoiset vaihtelut.8Legin päivä.Jääpiikeillä jouduttiin ahkioita kantamaan osan matkaa kivikossa että päästiin meren jäälle.Vaikuttavaa.Karhun jäljet nähtiin ja naalin.Leiri siis Gyllensköldholmanen itäpuolella rannalla.Oltiin Pasin kanssa jääkarhuväijyssä keskellä yötä.Sulatettiin lunta kiven päältä 6litraa ja oli niin suolaista että kaadettiin maahan ja sulatettiin uudet.Bensaa paloi hukkaan.

12.4 Vanhat karhun jäljet 15metrin päässä leiristä.-7 tuonne -16 että lämmin päivä auringonpaisteessa.8legiä ja roskan poltto illalla.Leiri Hoglandvatnetin pohjoispuolella.Vaikuttavan näköisiä nuo jäätikön ja meren yhtymäkohdat.Huh huh.

13.4 Huippuupea lasku Billefjorden rantaan ja siitä meren jäätä aina pyramideniin saakka.reilu 9 legia meni että aika puhki oltiin illalla.Leiri pystyyn muistomerkin kohdille ja Vladimirin kyydillä baariin parille edulliselle oluelle.telttoihin takas nukkumaan hyvissä ajoin.2 päivää sitten tässä kohdin oli nähty karhuemo kahden poikasen kanssa.

14.4 tutustumiskeirros rakennuksiin Vladimirin johdolla ja ruoka teltassa.5 legilä eteenpäin Urmstonfjelletin pohjoispuolelle rinteeseen.-7 tuonne -16 asteeseen.

15.4 yöllä oli -18 ja päivällä vain -7.Illalla taas -18.8legin päivä BeltonBreenin alkuun osittain rinteeseen.Linnut piti mahtavaa konserttoa koko valoisan yön.

16.4 -18 aina -4 asteeseen ja täyttä auringonpaistetta.7 legiä purjeveneen ohi aina Fredheimin ohi leiriin.Tässä kun olisimme pitäneet silmät auki ja väijyn yöllä luultavasti karhu olisi nähty.Tuoreet jäljet nähtiin ja silleen.

17.4 2 saksalaista oli leiriytyneenä meidän lähelle ja olivat samaan suuntaan menossa.Mentiin 7 legiä moottorikelkkauraa Adventelvan tietämille julmettuun tuuleen telttailemaan

18.4 -14 oli vaan pakkasta mutta kunnon paukutustuuli läpi yön.5 legiä kovassa myötätuulessa noin 4km päähän Lonkusta ja Varustevälppäyshalleilta.Forstehytan kohdilla siis leirissä.Lonkun valot näkyy.

19.4 Parilla legillä Halleille ja helvetillinen varustehuoltovälppäys.Tuliaisostokset ja illallinen.Pari tuntia unta ja ahkioiden pakkaus koneeseen.

Huikea kokemus ja opettava sekä vaikuttava vaellus jälleen takana.Jos jotakuta kiinnostaa lähemmin kerron mielelläni ykstyiskohtaisemmin mm. varusteista ja lennoista sun muusta.

Tässä vielä muutamia kuvia matkan varrelta :

Osa ruoistani kotona.

Kokkolan rautatieasemalla matkalla Huippuvuorolle

ensikosketus Huippuvuoriin

Longerbyenin kentän pihalta

Ensimmäisen yön majoitus.Kaivosmiesten vanha asuntola

Kaikki alkaa olemaan ok.

Taustalla halli jossa välpättiin ahkiot ja jonne jätettiin siviilikamat.

Tällasella vehkeellä mentiin eka 45km.Ja jumiin jäätiin väillä.

Ensimmäinen aamu maastossa alkoi tuulisena.

Hollantilisten hylkäämä purjelaiva keskellä merta.

Kylmä kuin...No tiedät kyllä missä.Lounasta yritettiin syödä.

soellä jossain,sinne jonnekin...

Hotelli OC-Group ja isäntä ite

Roskan polttoa.Tuhkatkin kerättiin talteen.

Retkikunta etenee umpisessa.

Svalbartin rautatie.

Huikeaa maisemaa

Tietä kulkien olet tien vanki.Vapaa on vain umpihanki

22 yön toiminut kotinu pyykkinaru

Hotelli OC-Group myrskyn silmässä.

maisemaa

Kylmä on ja yökin tulee päälle.

Kotimme joka toimi hienosti 22 yön ajan.

Takana jyrkkä jääseinämä josta jouduttiin ahkiot laskemaan köysin.

piikeillä alas.

Ahkionlaskuprojekti käynnissä 22asteen pakkasessa mukavassa rinteessä.

Valtion rautateiden mies iskussa.

kivijokea perriertoppenin perusleirissä.

Perriertoppen ja leiri

Kylmää kuumaa touhua...

Köysistönä kohti Perriertoppenin huippua

Railo rinteessä

Yhä ylös yrittää...

Lähellä huippua.

Perriertoppenin huipulla 1713 metriä

Perusleiri vasemmalla keskikohdan alapuolella.

Maisemaa Perriertoppenin huipulta

Kohti merenrantaa

Kivikkoa edessä.Kantohommiin meni...

Mahtava luonnon luistinrata

Jälleen yksi leiri pystyssä.

Karhuväijyssä keskiyöllä

notta moon pohojanmaalta

Siinä se on.

Lonkun kenttärakennus

Longerbyen lähes kokonaisuudessaan ilmasta käsin.

Viimeinen silmäys saariin.

Rakkaan vaimokullan ja poikieni tekemä tervetuliaskakku.

Maisemaa

Mahtavaa merenjäätä

Pyramiden.Venäläisten hylkäämä kaivoskylä.

Muistomerkki

Nämä teltanpystyttäjät oli ottanu kyllä muutakin kuin sielunhoitoa!

Jouni Knuuti ja syntymävuoteni seinässä.

Turisti ite

Minä ja kolleega.Taustalla uimahalli.

Pyramidenin pääkatu uimahallilta katsottuna.

Jäämuodostlma.Taustalla mereen valuva jäätikkö"virta"