Jounin kotisivut

Ihmiset toivovat voivansa asettua. Vain niin kauan kuin he eiv채t ole asettuneet, heill채 on toivoa.

10.3 pe

Klo 6.10 l채ht철 alhonkankaalta Pauli Pahkasalon kanssa kohti Norjan ja koko pohjoismaiden korkeinta kohtaa Galdh철piggeni채.Ajo Vaasaan josta laivalla yli.

Jouduttiin tietenkin tullin syyniin kun oltiin pakettiautolla liikkeell채.Yhdell채 kusitauolla 책reen jossa sy철tiin ja tankattiin.Rajan yli Norjaan ja upeaa mutkittelevaa vuoristotiet채,kunnes taas tullin haaviin.Pys채yttiv채t levikkeelle ja kyseliv채t onko viinaa.Ja sit채h채n ei tietenk채채n ollut(l철ytynyt)

Jatkettiin matkaa aina johonkin pikkukyl채채n jonne ajettiin tielt채 sivuun johonkin ralliradan kupeeseen ja pantiin mersun per채채n nukkumaan.-13-18 ja y철ll채 k채vi -24 asteessa.

11.3 la

Yl철s klo 6.30 ja liikkeelle.Lom nimisess채 kyl채ss채 k채ytiin paskalla ja ajeltiin kapeaa vuoristotiet채 rotkon reunalla Spiterstuleniin.T채채ll채 oltiin klo 10 ja alettiin pakkailla kamoja kasaan.Klo 11 l채hdettiin yritt채m채채n Galdh철piggenin huiputusta.Itseni ainakin yll채tti miten jyrkk채채 ja jatkuvaa nousua oli loputtomiin.Mentiin t채ydellisess채 auringon paisteessa aina 15.30 asti/2100 metriin.Sovittiin ett채 l채hen yksin yritt채m채채n huiputusta kun p채iv채 alkoi loppua.

Vedin itseni aivan piippuun ja p채채sin viimeist채 m채ke채 vaille huipulle.Huipulla oleva kampp채kin n채kyi mutta klo oli jo 17.30(pimeys alkaa klo 18-18.30)Arvioin ett채 mulla mensi viel채 1.5h kun p채채sisin yl철s ja tutustuihin paikkoihin niin p채채tin l채hte채 paluumatkalle.Olin parhaillaan 2350 metriss채.Laskettelin ja k채velin alas j olin autolla klo 18.30.Siin채 sitten tankattiin ja juotiin ja nukuttiin taas mersun per채ss채.

12.3 su

Klo 8.30 yl철s ja heti lumenauraajan puhutteluun.sanoi ett채 parkkipaikalla ei saa nukkua.1km p채채h채n pit채채 menn채 jos meinaa nukkua tai sitten ottaa huoneen.

Klo 10 l채hdettiin hiihtelem채채n.Pavella ker채s sukset Lahdenper채t)lunta pohjiin ett채 oli v채h채n hidasta mutta p채채stiin kuitenkin 8 km p채채h채n Bukkeholsbreenin j채채tik철n viereen.(1310m)

normaalit leiritoimet teltassa ja nukkumaan.+14 astetta muuten n채ytti mittari!

13.3 ma

Y철ll채 oli ihan t채ydelinen kuutamo.Pakko oli venytt채채 kusitaukoa klo 1 y철ll채 ja v채h채n yritt채채 kuvailla.Koko y철n paukutti tuuli ett채 v채h채n heikosti nukuttiin.Klo 6.45 yl철s ja klo 8.45 kohti Bukkeholsbreenin j채채tikk철채.(J채tettiin leiri pystyyn ja mentiin repuilla)K채ytiin sondin avulla aivan j채채tik철ll채 tsekkaamassa.Mahtava tuuli ja sininen j채채채tikk철.Ihan mielet철n paikka.Kiivettiin v채h채n matkaa sit채 j채채tikk철채 ja siin채 oli sellanen luola/railo.2.4 metrinen sondi upposi kokonaan lumeen ja yhess채 kohtaa ei tavannut pohja ollenkaan eli siin채 oli railo lumen alla.

Sielt채 laskettiin leiriin ja purettiin se melkoisess채 tuulessa.Vastatuuleen tietenkin kuten tunturissa on tapana.Leiri pystyyn 1408 metrin korkeuteen l채helle tverrbytnetin j채rve채.Ja n채k철j채채n joen p채채ll채 kun lotisee perseen alla.Paulilla sauva rikkoutui ja ahkiot py철ri karusellia kun kaatui mokoma.

14.3 ti

Koko y철n paukitti taas ihan 채lyt철n tuuli ja satoi m채rk채채 lunta.Aamulla n채kyvyys nollassa mutta gps suunnalla l채hettiin j채rven suuntaan.Ajateltiin ett채 josko se selkeytyisi,mutta kaikkea muuta(tverbytnen).P채채stiin j채rvelle ja kivenkolossa yritettiin ev채st채 sek 채kaakaota nautiskella.Kaikki paikat munaskuja my철ten lumessa.Palattiin teltalle ihan gps avulla.J채ljet oli h채vinneet sit채 mukaa kun muodostuivat.

Leiriss채 sy철tiin ja l채mmiteltiin ja l채hettiiin sitten kohti autoa.noin 4 km p채채ss채 autosta leiri pystyyn ja illanviettoon.tuulikin laantunut.Joen uoman vieress채 teltta ja kaikki hyvin.eilen oli l채mp철asteita ja m채rk채채 ja nyt -2astetta.

Siin채 kaakaota nauttiessa oli aivan tyynt채 kunnes yht채kki채 tuli valtv paineaalto teltan kupeeseen.Kaaret painui maahan asti ja molemmat ihmetteli ett채 mit채 helvetti채!Sitten taas ihan hiljaista ja toisesta suunnasta sama homma.(kaakaot ei kaatuneet)Ilmeisesti tuuli haki uutta suuntaa tai itten lumivy철ry l채hell채 olevassa rinteess채,mene ja tied채 mutta j채nn채채 oli.

15.3 ke

Aamutoimet,leirin purku ja hiihto Spiterstuleniin.Siell채 muutama olunen ja suihku.n채htiin ja juteltiin jonkun koululaisryhm채n kanssa.Olivat siin채 l채himaastossa p채iv채retkell채.

Rajua ajoa 책reen jossa hotellissa y철t채.

16.3 to

Ajo uumajaan ja laivalla yli.Upea reissu vaikka t채ll채 kertaa j채ikin niin sanottu tavoite saavuttamatta.Opittiin uusia asioita ja kivaa oli.Kiitos matkakumppanille,Pauli Pahkasalolle ja kotiv채elle j채lleen kerran kaikesta...