Jounin kotisivut

Ihmiset toivovat voivansa asettua. Vain niin kauan kuin he eiv채t ole asettuneet, heill채 on toivoa.

Kaldoaivi kes채 2012

P채채timme niemel채n Janin kanssa l채hte채 katsastamaan Suomen suurin er채maa-alue,Kaldoaivin er채maa edellisten reissujen hyvien kokemusten perusteella.L채hdimme 1.9 2012 klo 7.50 Kokkolasta ja pys채htym채tt채 Pelloon.Siell채 sy철nti ja melkoosta haipaakkaa Nuorgamiin.Perill채 klo 18.30.

Autettiin paikallinen Samimootorin ukkeli kankaalta kotiin.Oli k채nniss채 ajanu saabin pitk채lle varvikkoon komiasti kiven nokkaan.Hirvimett채ll채p채 tietenkin sanoi olleensa.Sanoi sankari viel채 ett채 jos me se tuohon tielle saadaan vedetty채 niin kyll채 se kotia asti huilaa.P채채timme kuiten j채tt채채 auton siihen ja heitettiin ukkeli kotiin.

Tehtiin Pulmankij채rven parkkipaikalle nuotio ja paistettiin makkarata ja otettiinpa siin채 muutama olunenkin.Auton takaluukussa nukuttiin makiat unet jalat koukussa.Olipa oikein kuutamo ja kaikki.

2.9 yl철s klo 7혻ja maastoon suuntana lounas ja 4km p채채ss채 oleva k채rrypolku.Er채s Kemij채rvel채inen jantteri l채hti samoille urille fillarilla aikomuksena ajaa se k채rrypolku l채pitte.Pudoteltiin sit채 uraa my철ten aina noin 24km Galddoaivi dahjege,Alla Galddoaivi j채rven rantaan jonne teltta pystyyn.Siell채 oltiin klo 18혻 Tulet tehtiin tyhj채st채.Hirmuinen tuuli koko p채iv채n mutta kyll채 se aurinkokin n채ytt채ytyi.Illaksi tulikin jo vett채 sitten.

3.9 Yl철s siin채 8 j채lkeen.Y철ll채 satoi kunnolla vett채 ja tuulen kanssa.Taisipa Janin pussikin hieman kastua kun nukkui tuulen puolella.Jatkettiin k채rrypolkua pitkin Vustenj채vren rantaan sy철m채채n.Siihen j채tettiin rinkat ja k채ytiin huiputtamassa Guorboaivi.Ai ett채 kun sattui viel채 t채ysi auringonpaistekkin sille p채iv채채.Takas rinkoille ja Adolfin kammille.Ei meinanu l철yty채 kun niin oli m채en takana piilossa ja vett채 tuli maahan saakka.Hieno ja siisti kammi.siihen sattui tulemaan joku kaveripariskunta kahden koiran kanssa mutta j채iv채t telttaan y철ksi.Kammilla oltiin vasta ilta 20 aikoihin.

4.9 Yl철s klo 8 ja p채채timme k채yd채 L채hist철ll채 lep채채v채n Saksalaisen Junkkerin hylyn katsomassa.Komia ja vaikuttava n채ky n채in koskemattomassa er채maassa.Hylky on kuulemma kauimpana teist채 oleva sotiemme aikainen hylky.Vett채 oli tullu taas y철ll채.Nuo koirakaverukset oli kuullu radiopuhelinten r채tin채채 kammista kun oltiin Junkersia katsomassa.Liek철 Aatu Adolfi itse ottanu yhteyskokeiluja...Jatkettiin yl채pulmankij채rven etel채p채채h채n jonne tehtiin taas tyhj채st채 tulet ja sy철d채 narskutettiin.Ilma oli mit채 mainioin tuulta lukuunottamatta.Kokeiltiin kalaonnea sill채 menestyksell채 ett채 menetettiin kolme uistinta.Janikin varmaan oppi ett채 kun halvan ostaa niin halvan saa.Kympin vermeilt채 ei voi kauheita vaatia...saatiin kuiten yksi pikku hauki joka nuotiolla foliolla tehtiin ja kyll채 vaan oli suun my철t채inen.K채vi siin채 n채ytt채ytym채ss채 se uistimen ry철st채j채,arviolta reilun metrinmittainen hauen ketale.P채iv채n aikana n채htiin my철s merikotka ja runsaasti sopulien koloja ja ulosteita ja ketun kolo joen rinteess채.Poroja nyt oli tietenkin jatkuvasti n채k철s채ll채.Niin ja riekkoja alvariinsa.Njallaj채rven pohjois p채채ss채 k채ytiin huilaamassa jossain yksityis m철kiss채 ja jatkettiin viel채 j채rven rantaan noin 4km suoraan it채채n.Saatiin teltta pystyyn juuri enne sadetta.

5.9 Lotosteltiin omia polkuja t채ydess채 vesisateessa Skiehtsarasin kodalle jossa varusteiden kuivatusta ja sy철nti채.Illaksi tulikin auringon paiste ja k채ytiin oikeen pesulla joessa.Kyll채 vaan uni maittoi pojat sen j채lkeen.

6.9 Kodalta jatkettiin pahimmat suot kiert채en poroaitaa my철t채illen merkitylle retkeilyreitille ja siit채 tsaaraj채rven tuvalle sy철m채채n.Matkalla tulikin pari ukkelia vastaan.채lytt철m채n kosteita kohtia paljon tuolla er채maassa vaikka tunturissa ja avomailla liikutaankin.Jatkoimme kuiten viel채 Tsuomasj채rven tuvalle y철ksi.Loistava tupa kun paskallakin voi k채yd채 k채ym채tt채 ulkona v채lill채 ja lemmikkiporo,valtava hirvas oli pihalla seurana.Vedenhakumatka tosin oli aika pitk채.Nautittiinpa siin채 my철s j채ljell채 olevat nautintoaineet pois ettei sopuleille j채채 perhana.

7.9 L채hdimme aikaisin jotostelemaan reitti채 my철ten Norjan rajalla jossa taas joku k채mpp채 mist채 tuli hormista savua.Liek철 rajavartioiden kahvittelumesta vai yksityism철kkej채,mene ja tied채.Maasto oli melkoisen m채kist채 mutta veturinkuljettajat ne vaan veti menem채채n valittamatta.Autolle tultiin siin채 iltap채iv채st채.Ykk철sell채 k채yntiin ja menoksi.Py철r채hettiin Samimootorin pihalla ja eik철s sen juokaleukkelin saabi ollu siell채 siististi korjausjonossa.Ajettiin sy철m채채n Inarin hotellille ja siit채 viel채 Leville panoraamahotellile saunomaan.Seuraavana p채iv채n채 taas Pellon kautta kotiin rakkaiden perheidemme luokse yht채 hienoa ja ikimuistoista kokemusta rikkaampina...Kilometrej채 tuli maastossa noin 105 ja autolla 2100km.

Matkalla pohjoiseen...

Ja kiinni!No niin no...

Jani,saappi ja Samimootorin asentaja kaikki pelti kiinni

Ensimm채inen y철 Zafiran per채kontissa

Jani kartanluvussa

Ensimm채isen p채iv채n tuulista maisemaa

Jani haaveilee vai liek철 pillimehu mieless채...

Meid채n yksin채inen leiri...

Tulet tyhj채st채

Jouni ite ja lukittu yksityism철kki taustalla

Mik채p채 t채ss채 mietiskell채

T채m채 ruokapaikka p채ihitt채채 vaikka miten monen michelint채hden ravintolan.

Jouni takaap채in Guorboaivin huipulla

Kaldoaivin perusmaisemaa

Adolfin kammi

Adolfin kammi sis채lt채

Jouni ja Junkers

Huomaa Jani junkersin siivell채.Kokoa on koneella.

Yl채pulmankij채rven lounasnuotio

Is채nt채 ty철nt채채 sit채 ihte채채n...

J채lleen Hilleberg pystyss채 ja tunnelma katossa.

Raikas sades채채 ja aina vaan on kivaa

Tienviitta keskell채 er채maata.On se maailma mallillaan.

Skiehtsarasin kota.

kota sis채lt채 ja janipoika kuvassa m채rkine kamppeineen.

Tsaaraj채rven autiotupa

Komiaa maaruskaa

Menty on ja melkoista jallapaskaa

N채it채 ketunkoloja oli melkoisen paljon

Tsuomasj채rven autiotupa

Tsuomasj채rven autiotuvan sosiaalitiloja

Oma pieni pihaporo Tsuomasj채rven tuvan maastossa

Voi mik채 aamu...

Er채maa,tuo kaunis ja vapaa er채m채채!

Jouni Knuuti ite aamuuinnille menossa l채hell채 Norjan rajaa

Kyll채 nimitt채in tekee hyv채채

Tunturipuro norjan rajalla

Rajapaalu, Jani Niemel채 ja sijainti Urroaivi

Pulmankij채rvi,suomen pohjoisin j채rvi.

V채synyt mutta iloinen ja onnellinen retkeilij채

T채h채n on hyv채 p채채tt채채.Samimootori ja Saappi.