Jounin kotisivut

Ihmiset toivovat voivansa asettua. Vain niin kauan kuin he eivät ole asettuneet, heillä on toivoa.

UKK-Kansallispuisto/Talvivaellus

Lähdin maastoon 21.päivä maaliskuuta 2005 rajajooseppiin vievän tien varrelta rajavartioaseman kohdalta jossa on retkeilijöille loistava, suuri paikoitusalue.

Hiihdin ahkioineni Suomujoen jäätä myöten noin 2km päähän Snelmannin majasta eräälle nuotiopaikalle jossa teltassa yö.

22.päivä etenin aluksi edelleen Suomujokea seuraillen kunnes poikkesin maantiekurunojaa myöten etelään,poroaidan läpi(portista)aina Lupukkapään huipulle(619.8).

Siellä havaitsin Tunturipöllön suunnattoman kauniiden maisemien lisäksi. Jatkoin vielä alas Luoirojärven jäälle ja laitoin teltan pystyyn järven eteläpäähän Luirojoen varteen jossa koskikara huiteli menemään iltamyöhään ja heti aamu varhain.

23.päivä heräsin varhain,pakkasta oli reilu 20 astetta. Kävin katsastamassa autiotuvan ja aloin nousun Sokostin huipulle Jaulutuskurun etelärinnettä ja laskeuduin itäpuolelle.Nyt oli lämpötila jo plussan puolella. Jatkoin Muorravaarakan tuvalle johon jäin yöksi lapintiaisten seuraksi. En suosittele kenellekään ahkion vetoa Sokostin huipulle!

24 päivä huiputin Muorravaarakan Purnuvaaran ja laskeuduin kaarreojaan jota seuraillen Anterinmukkaan josta jatkoin vielä melkein rajalle Anteriin jossa laavulla rakovalkealla yöt.

25.päivä seurailin rajavyöhykettä pohjoiseen Kiertämäjärven tuvalle jossa yötä vesisateessa.

26 päivä poroaitaa seuraillen länteen ja muorravaarakanjokea pitkin pohjoiseen Jyrkkävaaran tuvan kautta suomujoelle jonne tein lumikammin jossa yö.

27.päivä hiihtelin autolle ja Pellon kautta kotiin…

UKK-Kansallispuisto/Kesävaellus

Lähdimme tuoreen vaimoni kanssa katsomaan miltä UKK-puisto näyttää kesällä 2005.

Lähdimme Pellosta autoilemaan 23.8 kohti Raja-Joosepin tulliasemaa, jossa olimme siinä sopivasti iltapäivällä.

Vaelsimme Luton riippusillalle josta alemman kiertämäjärven kautta, kiertämäojaa myöten kiertämäjärven tuvan maastoon johon majoituimme telttaan. Illalla nautimme nuotiolla makkaraa ja tunnelmoimme hyvin lyhyen aikaa koska uni tuli silmään välittömästi kyljelleen menon jälkeen…

24.päivä jatkoimme aamusta rajavyöhykkeelle jossa on äärettömän hyvä kulkea koska siellä menee rajavartioden mönkijätie. Kuljimme aina anteriin asti ja anterin laavulla muutaman minuutin unet ja ruokailu jonka jälkeen jatkoimme Anterinmukan autiotuvan pihapiiriin minne jälleen teltta pystyyn. Saunoimme rantasaunassa ja söimme ja tunnelmoimme…

25.päivä matkamme jatkui kaarreojaa myöden purnuvaaran huipulle josta alas Muorravaarakan autiotuvalle missä valmistimme ruoan ja jatkoimme sitten vielä kohti pohjoista nuotiopaikalle telttailemaan, uimaan ja nauttimaan rauhasta ja ilta-auringosta.

26.päivä kuljimme suoraan pohjoista kohden aina Jyrkkävaaran autiotuvalle asti missä ruokailu ja hieman lepoa minkä jälkeen jatkoimme vielä Suomujoen rannalle nuotiopaikalle yöksi.

Jälleen teltassa yötä, uintia ja auringonpaistetta sekä tietysti nuotion lämpöä…

27.päivä suuntasimme kohti Luton riippusiltaa jonne Johanna jäi odottamaan kun juoksin hakemaan auton tullilta siinä kello 13.00 aikaan.

Vaellus oli Johannan ensimmäinen ja myöntää täytyy että kyllä hän erämaassa pärjää valittamatta vaikkakaan ei niin välttämättä joka hetkestä nautikaan.

Tosin olin alun alkaen suunnitellut liian pitkiä päivätaipaleita ahneuksissani.

Suomujokea.

Tuulinen maisema tunturissa.

Nousutauolla kohti Sokostin huippua.

Leiri pystyssä Luirojärven rannalla.

Luirojärven autiotupa.

Tauko Sokostin itäpuolella olevassa kurussa.

Autiotupa UKK puistossa.

Maisemaa, taustalla Lumikuru.

Anterinmukan autiotuvan sauna.

Yötä laavulla Anterinmukassa.

Rakovalkea.

Lumimajoite Suomujoen rantamilla

Isäntä laavulla UKK puistossa talvella 2004.

Leiri Kiertämäjärven rannassa.

Johanna välitauolla.

Kuva rajavyöhykkeeltä.

Anterijokea.

Anterijoen maisemaa.

Anterinmukan rantasauna.

Uinti kuuluu saunaan.

Saunan terassilta avautuvaa maisemaa.

Nousu kohti Purnuvaaran huippua

Purnuvaaran huipulta

Purnuvaaran länsirinteeltä.

Muorravaarakan maisemaa.

Muorravaarakanjoen nuotiopaikka.

Jokimaisemaa.

Johanna leirinuotiolla Suomujoen rantamilla.