Jounin kotisivut

Ihmiset toivovat voivansa asettua. Vain niin kauan kuin he eivät ole asettuneet, heillä on toivoa.

Minulla oli mahdollisuus ja etuoikeus päästä Islantiin, Vatnajokulille hiihtämään.Niinpä päätin sen toteuttaa vaikka saimme vain kaksi vko. ennen reissua perheenlisäystä.Tämän mahdollisti ymmärtäväinen ja aina niin mahtava vaimoni sekä aina valmiina auttamaan olleet isovanhemmat niin minun kuin Johannankin puolelta.

Suuret kiitokset siitä!

1.5 2.5 ja 3.5

Lähdin kotoa valtion rautateiden kyydillä Tikkurilaan.Ahkio kulki hienosti olutkärryjen avustamana kun yksin liikuin.Olin hotellissa yön ja seuraavana aamuna Roope, tuo hyvin miellyttäväksi telttakaveriksi paljastunut seikkailija otti minut taksin kyytiin jolla kentälle.Kentällä yhteisten kamojen välppäystä ja muuta hässäkkää.

Suora lento Keflavikin eli Reykjavikin kentälle.Kentältä vuokra-auto jolla Hostellille Reykjavikin ytimeen.Siellä välppäys jatkui illan.Syömässä käytiin kuitenkin ennen korvalleen laittoa.

Aamulla klo 9.30 lähdimme kohti höfnin (Hoffelin) kylää.Noin 400km Islannin etelärantaa päätietä.Pysähdyttiin tietysti syömään ja kuvaamaan iso vesiputous sekä jäätikkövirta jossa nähtiin muunmuassa hylkeitä.Tuuli oli melkoinen jo tässä vaiheessa ja meri tyrskysi siihen malliin.Tuuli mereltä niin lujaa että joki virtasi sisämaahan päin ja lujaa!villin näköistä touhua.

Päästiin illankähmyssä majatalolle jossa keiteltiin ruokaa ja jatkettiin välppäystä.Ehdittiin me pihalla olleeseen kuumavesipaljuunkin sukeltaa ja katsella poroja nummella.

4.5

Aamupala majatalon piikkiin klo 8 ja sen jälkeen kamojen pakkaus kahteen maastoautoon.Klo 10 nytkähti autot liikkeelle kohti 15 km päässä olevaa jäätikön itäreunaa.Käytännössä tietä ei ollut ja kuskit joutui etsimään sopivia kulku-uria niin että matkaan meni kaksi ja puoli tuntia.Autot ei päässyt aivan jäätikön reunaan sortumavaaran ja lumitilanteen vuoksi joten kamat kantoon ja ylämäkeen hikeä ottamaan.

Kannettiin yhteistuumin useaan otteeseen noin kilometrin matkan mäen päälle jossa lounastauko tuulen suojassa.Huipulla mitattiin 14-26m/s keskituulen nopeudeksi mutta aurinko paistoi.Nelinkontin piti edetä jos oli vähänkin enemmän kamaa kannossa.

Lounaan jälkeen etsittiin reitti alas jäälle ja sondaus ennen jäälle menoa railojen varalta.Hiihtämään päästiin vihdoin klo 15.30 jyrkähköön ylämäkeen.

2 legiä painettiin 650 metrin korkeuteen.Tuuli oli melkoinen ja teltta väpätti ja kohisi niin että tottumattomalle olisi tullut paskat BjörnBorgeihin..KLO 18.45 alkoi ruoan laitto ja vesien sulatussirkus.

5.5

Yö oli aika katkonainen kun tuuli paukutti telttaa mutta seikkailemaan tänne oli lähdetty.Herätys klo 7,puuron syönti ja kuuntelu klo 7.30.Vesien hömpsäytys ja leirin purku.Liikkeelle klo 9.

Kovaa tuulta koko päivän.Lopussa meni niin pöpperöiseksi keli ettei kahta metriä enään nähnyt.Joku lintu nähtiin ja naalin jäljet tasaisin välein.7 legiä mentiin 1500 metriin ja laskettiin lakijäätikölle 1200 metriin.

Laitettiin teltat rinteeseen ja tehtiin lumimuurit ettei tuuli repisi heti telttoja rikki.Noin -5 astetta ja siis edelleen se kova tuuli.17.30 oli leiri pystyssä.

6.5

Koko yön oli taukoamaton pauke.Kuin lentokone lentäisi teltan eteisessä.

Jaakko tuumasi aamusta kuuntelussa että lähdetään vaikka näkyvyys oli metrin luokkaa ja siis edelleen se tuulen pirulainen.Lähtö viivästyi 55 minuuttia koska telttojen purku ei ollut aivan ongelmaton ja ahkiot kaatuili pohjoistuulen ja rinteen vaikutuksesta.Ei vedetty kuin 4 legiä pöllyävän lumen,tuulen ja tuiskun sekä olemattoman näkyvyyden vuoksi.Klo 15 leiri pystyssä.

7.5

Ylös klo7 ja todettiin että ollaan osittain lumen alla lumimuurista huolimatta tai siitä johtuen.Älytön tuuli ja pauke jatkui tauotta koko yön.Klo 7.30 kuuntelu jossa todettiin uusi kuuntelu klo 9.30 jossa todettiin uusi kuuntelu klo 11.30 jossa päätettiin jäädä paikoilleen.

Tämä lumi menee joka paikkaan.Jos tasku vaikka jäi sentinkin auki se oli hetkessä täynnä lunta.Samoin joistain väleistä tuo valkea ihanuus meni kuoritakin ja alupaidan väliin vaikka muka kaikki lävet oli kiinni.

Syötiin,nukuttiin ja paskottiin siis koko päivä.edes vierailuja naapuritelttoihin vältettiin.Tehtiin jopa vessa teltan eteiseen ihan vaan mukavuussyistä vaikkakin haju olikin melkoinen.Roope sen kerran tyhjensikin kun kaivettiin aluksi liian matala.Korjailtiin myös lumimuuria joutessamme ja lapioitiin kolmeen otteeseen lumia teltan päältä.

Näkyvyys edelleen illalla alle metrin.

8.5

Tänään päätettiin lähteä liikkeelle koska makaamalla ei kilometrejä synny.Keli edelleen suhmurainen ja näkyvyys olematon.Pikkupakkanen ja iloinen mieli white outista huolimatta.

Jouduttiin lapiomaan Eero ja Juhani ulos teltasta kun olivat hautautuneet lumeen ja uhkana oli että hautautuvat seuraavaksi paskaan ja kuseen.North face ei toiminut oikein mielekkäällä tavalla tuossa kelissä.Siitä näkyi vajaa puolimetriä lumen alta aamusta.

8 legin päivä kuiten vedettiin ja illasta saatiin Naparetkeilijä Eero telttaamme kaveriksi koska heidän North facesta meni kaari poikki rytäkässä.

Juotiin vähän...No koko pullo rommia ja kuunneltiin Eeron kummitusjuttuja mm. Grönlannista.Sekä ihailtiin Eeron kokemuksen tuomaa rauhallisuutta sekä tyyneyttä ja sopeutumiskykyä.Niin ja sai se meidät kateelliseksi keinutuolistaan joka sillä oli teltassa mukana!

9.5

Hienosti mahduttiin touhuamaan ja nukkumaan kolmistaankin Hilleberg Keron 3geeteessä.Aikaa vedensulatukseen tosin menee kun iltaisin sitä saa sulatella sen kymmenen litraa.

Klo 9 liikkeelle ja täydellinen white out eli missään ei ollut mitään muuta kuin valkeaa.Kuin pilvessä olisi ollut.Minulla tuli paha olo joka siis ei johtunut rommista ja tasapaino-ongelmia.

Tuuli oli kuiten lähes olematon että jotain muutosta säähän.

4. legin kohdilla horisontti näkyi hetken joka aiheutti riemunkiljahduksia.5 legin jälkeen syötiin lounasta pusseista ja jopa aurinkokin näyttäytyi.saatiin illasta 9 legin jälkeen makuupussitkin ekaa kertaa tuulettumaan ja nähtiin maisemia sitten ekan päivän.

Polttelin roskia lumikuopassa ja keräsin tuhkat mukaan ja sulateltiin taas se 10 litraa lunta.Eero vieraana meillä taas telttarikon vuoksi.

Keittimen kanssa oli häkäongelmia jotka korjaantui pienen purkuoperaation jälkeen

10.5

Yöllä oli yli 20 pakkasta. piti lisäillä vaatetta alle kesken yön kun meinasi holotna yllättää.Aurinko paisteli siihen malliin että lähdettiin paitasillaan hiihtelemään.lounastauon jälkeen nähtiin superjeepin jäljet hangessa.olivat menneet kohti pohjoista.Tuulikin taas yltyi mutta suunta oli nyt koillisesta.

9 legin päivä ja illasta Eero jälleen meillä.

11.5

Herättiin tuttuun ja turvalliseen tuulen paukkeeseen sekä white outtiin.Liikkeelle klo 9 ja ensin korkein mäki alhaalta kiertäen ja sitten jyrkkää nousua osittain jäistä rinnettä Grimsfotin tuvalle, tulivuoren harjalle.Uskomattoman käsittämätön paikka.Mökissä keskuslämmitys.Geoterminen sellainen eli putket seinällä joissa kiertää lämmintä.Bonuksena vielä sauna jonka sai päälle avaamalla hanan jolloin huoneeseen alkoi höyrytä kuumaa höyryä.

Suihkukin löytyi mutta vettä ei oikein tullut kun ei jaksanut pumpata.Niin ja sähkötkin oli aurinkopaneelilla.

Käytiin Kraaterin reunalla kävelyllä ja kuvailtiin hienoja maisemia.höyryä tuli vähän joka reiästä.

Juha meni ja kosi annea polvillaan auringon laskiessa tulivuoren harjalla kraaterin reunalla!Voiko parempaa paikkaa olla?Huh siinä oikein liikuttui kun sain vielä ikuistaa hetken kamerallani.

Toki vähän myös juopoteltiin joutessamme...

12.5

Aamupaskalla klo5 ja aamupalalle klo 7.olo oli kuin joku olisi kussut suuhun mutta pienet aamupalaperräiset teki terää.Syötiin vielä lounas mökissä ja siivottiin paikat kunnes lähdettiin hiihtelemään harjannetta mukaillen.

5 legin päivä aluksi auringossa mutta sitten märässä tuulessa.Sellasessa kosteassa ilmassa että vaatteet kastui.

2 ekaa legiä tasaista ja sitten alkoikin 30 kilometrin alamäki!Eerokin pääsi evakosta korjailtuaan telttaansa tuvassa että nyt ollaan taas Roopen kanssa kahden.

13.5

ylös klo 7 totuttuun tapaan ja liikkeelle klo 9.Horisontissa näkyikin jo reunavuoret jotka oli kohteemme ja retkemme päätepiste.

Välillä pääsi oikein kunnolla laskemaan,välillä taas vähän loivempaa mäkeä.Siinä jossain välissä oli erikoiset tuhkamuodostelmat jäällä.

Noin 10-11 legiä kun päätettiin jatkaa jäätikön reunalta vielä mökille kolmen kilometrinpäähän.oltiin jäätikön länsirannalla klo 17.15 reunamoreeneista päätellen ja klo 18.50 mökillä.Loppu mentiin sulamisjokea myötäillen,helpointa reittiä etsien.Onneksi oli lunta niin pystyi hiihtää.Aurinko polttikintäydeltä terältä koko päivän aiheuttaen muunmuassa huulien palamisia.

Erikoinen mökki kun jopa juokseva vesi.Tosin ruskeanharmaata sellaista mutta juomakelpoista ja lähin tie noin 45 kilometrin päässä.

Iltaruoka ja kamojen pakkausta huomista superjeeppikyytiä varten.

14-15.5

Mersun Sprintteri 17 plus 1 paikkainen metrisillä renkailla saapui mökin pihaan ennen klo11.auton pakkaus ja mökin siivous sekä liikkeelle klo 11.15

Komeasti kulki metrisessä upottavassa ja sohjoisessa lumessa välillä vesiesteitä ylittäen ja renkaiden paineita muuttaen.mielenkiintoinen kyyti kaikin puolin.

Sisämaan tiet olikin kuulemma suljettu mutta kuski oli luvannu hakea niin hakihan se.

Tielle päästyämme ekaan hampparimestaan syömään ja oluelle.Voi pojat että maistuikin...

Alkuillasta Reykjavikissa majatalolla jossa kamojen pakkausta ja yhteisillallinen.Kylläpä tuo unikin tuli melko hätäiseen.

Seuraavana päivänä lähdettiin aamusta Blue Laguuniin kylpemään.Hyvinkin kiinnostava paikka.Takas tullessa shoppailua ja kapakoihin tutustumista sekä kamojen välppäystä.Klo 19 yhteis-illallinen jälleen ja siitäpä sitten nukkumaan kuka mitenkin ja kuka nopeammin, kuka hitaammin...

16.5

Bussikuski herätti meidät klo 3.35.Siirryttiin pikkubusseilla isommalle bussille joka vei meidät kamoineen Keflavikin kentälle ja kotiin rakkaiden perheiden luokse...

Jälleen unohtumaton ja käsittelyä vaativa retki sekä kokemus takana.Suuret kiitokset kaikille mukana olleille, tietysti eritoten parhaalle mahdolliselle telttakumppanilleni Roopelle.Tästä on hyvä jatkaa vaippasulkeisia ja pitkällä tähtäimellä taas on voimia touhuta kotona.

Kohti uusia seikkailuja...

Lähtökuopissa Kokkolan rautatieasemalla

Keflavikin kentällä kamojen pakkausta vuokra-autoon

Reykjavikin motelli.Meitin yösija ensimmäisenä yönä.

Jylhää maisemaa kehä ykköseltä.

"turistienkin" kuvaama iso vesiputous kehä ykkösen varrelta.

samainen vesiputous ylhäältä kuvattuna.

Meri tyrskyää.KorpiJaakko TÖISSÄ!Jökulsa niminen paikka kehän varrella.

Jökulsa.Taustalla näkyy Vatnajökull.

Jökulsan sulamisvesiä.Tähän laskee Vatnajökullin jäätikkö.Nimeltään Breiqamerkurjökull.

No okei.Ehdittiin me kylpemäänkin.Hoffelin majatalon pihamaalta.

Hoffelin majatalo.Tuolla kellarissa punkattiin lähtöä edeltävä yö.

Nämä jeepit pakattiin tupaten täyteen kattoja myöten ja lähdettiin taipaleelle,kohti 15 km päässä olevaa jäätikön reunaa.

Reitin raivausta ja etsintää.

Tähän saakka päästiin jeepeillä.Eivät enää uskaltaneet ajaa ja parempi ehkä niin.

Kamat autoista ja kantoon...

Lambatungnajökull.Vatnajökulin lähtöpisteemme.

Tuonne ylös on suuntamme viimein.Kohti lakijäätikköä.

Naparetkeilijä, Juha ja Anne Lambatungnajökullilla kipuamassa...

Ensimmäinen leirimme maastossa.

Jäätikköä parhaimmillaan.

Legitauko.Mikäpä tässä valmiissa maailmassa.

Hilleberg myrskyn silmässä.Toinen leiripaikkamme.

Leirin purkua jytäkässä mytäkässä.

Kodin lämmössä raskaan työpäivän jälkeen.

Majoitteemme kuvattuna ihan vierestä!!

Voi Juhani ja Eero teitä.Äijät piti lapioida aamukuselle tuolta.

Teltta se löytyy tuostakin mutta pahanlaisesti lumen alla.

Roopen ja minun keittiö tämän parin vko ajan.

Juha ja Anne lounastauolla.Vastaavalla tavalla pyrimme lounashommelit suorittamaan paitsi oikein huonossa kelissä pystytimme teltat.

Veturimies kyllä jaksaa...Minun työmaani.

uinuva leiri Vatnajökullin jäällä.

Jotosta jos jonkinlaista.

Retkikunta etenee.

eero painaa tutussa etukumarassa...

Superjeepin jäljet keskellä jäätikköä etelä-pohjoissuunnassa ja Hestran hanska.

Jälleen on Team JoRo saanut Hilleberg Keron kolmosensa pystyyn.

Kuvassa on Grimsvötnin tupa.

samaista tupaa

tupa sisältä ennen kuin me päästiin sotkemaan se.

tuvan pääsisäänkäynti.

Vessa ja saunarakennus.

Tuvan maastoa

Sauna!

Minä itse Grimsfötnin harjanteella.Kraateri takana.

Ja minä taas samalla paikalla...

Kuumaa höyryä joka puolella.

Korpikana kuoriutuu...

Jouni Knuuti erikoisen lunnonmuodostelman ytimessä.

Voivoi...

Juha meni ja kosi Annea!Ja mikä paikka sekä ajoitus!Huh!

Lisää herkistelyä.

Ei tarvitse sanoja tämä kuva.

Tuossa kuvassa erottaa kraaterin ja jäätikköä silmänkantamattomiin.

Taustalla Grimsfötnin tulivuori.Paula vetää.

Jälleen leiri pystyssä yhden tupayön jälkeen.

Kerlingar.Jäätikön rannalla.

Sääasema jäätikön länsipuolella.

Erikoinen tuhkamuodostelma.

Madshus jäätikön reunamilla.

Vatnajökullin länsireunalla lähellä Skaftarfjelliä.

Suhari itse reunamoreenilla.

Mökki lähellä jäätikön reunaa.Nukuimme viimeisen yön tässä odotellen maasturia hakemaan.

Vähän otti naamaan nuo tuulet ja tuiskut sekä aurinko.

Tällainen vempele sieltä ilmestyi meitä hakemaan.ei haittaa risut ja männynkävyt.

tietähän tuolla ei ollut.Kepsin kanssa märässä höttölumessa hiljaksiin...

Lisää painetta kun maasto kovenee.

Läpi tuhkan ja lumen kohti sivistystä.

Tämä on yksi pääteistä.Tosin toinen kaista välillä peitossa mutta mitäpä se haittaa.

Sokerina pohjalla kuva Heklan tulivuoresta.Kamera hajosi joten Blue laguun jäi kuvaamatta.